Galerie De Pieper

Kunst en curiosa

Frits Achten

Papier-Maché

Alle beelden zijn gemaakt van oude kranten, behangsellijm en wat houtlijm.

De kranten worden in repen gescheurd en gaan in een emmer met veel water.

Ik gebruik papier-maché alsof het klei is, dus niet te nat. Het teveel aan water wordt verwijderd en de pulp wordt met behangsellijm in poedervorm, gemend. Roeren, wachten, en gereed voor gebruik.

Het beeld wordt laag na laag opgebouwd, en elke laag moet eerst (bijna) droog zijn voordat je de volgende laag kunt aanbrengen. Tijdens het drogen krimpt het werk, daar moet je rekening mee houden.

In de zomer in de zon droogt de pulp vrij snel, dan kan het beeld in één dag zes centimeter groeien. Op een kille, vochtige dag kom je niet verder dan anderhalve centimeter.

Gezien de droogtijd, werk ik meestal aan vier tot zeven beelden tegelijkertijd. Ieder beeld is zeer arbeidsintensief.

Vorm: Welke uiteindelijke vorm het beeld krijgt weet ik vaak pas als het beeld bijna af is. De ideeën groeien met de vorm mee. Dat kan niet anders. Ik moet zelf nieuwsgierig blijven naar het eindresultaat. Alleen dan kan ik het geduld opbrengen om door te gaan.

Mocht het verkeerd gaan, dan breek ik delen af en bouw verder. Soms mislukt een beeld. Dan zaag ik het in stukken en gaat alles terug de emmer in. Water erbij, een tijdje laten weken en ik heb weer nieuwe pulp.

Inspiratie

Mijn grote inspiratiebron is: de biologie. Die fascinatie is er altijd geweest.

In mijn kinderkamer maakte ik vroeger al een klein museum. Schelpen, schedels, zaaddozen, zee-egels, gedroogde zeesterren, fossielen, eierschalen, de huid van een slang. Alles keurig gerangschikt in een vitrinekast.

Want behalve de verzameldrang ging het ook daar om: wetenschap, ordening, logica brengen in de schijnbare chaos. En daardoor grip krijgen op de dingen. Hoewel die grip heel relatief is. Ik weet dat ik het veel eerder moet doen met een schijnbare logica in de chaos.

En toch helpt het enorm dat ik tot in mijn vezels weet hoe dingen groeien, hoe ze zijn opgebouwd. Ik ken en gebruik die regels en de principes uit de natuur als ik een beeld opbouw. Daardoor gaat het altijd goed. Als ik de wetten van de groei blijf volgen, dan ontstaat er vanzelf een vorm die heel natuurlijk oogt.

Natuur en wetenschap komen voor mij in de meest perfecte vorm samen in musea voor natuurlijke historie. Zoals het Teylers Museum in Haarlem. Maar nog mooier zijn de musea die in de 19 e eeuw zijn ontstaan. Met vitrines vol skeletten en opgezette dieren, inktvissen en zeeslakken op sterk water, door glasblazers gemaakte kwallen. Het Natural History Museum in Londen is zo’n prachtige tempel van de verlichting, waarin de logica van het Darwinisme in al zijn heldere eenvoud uitgestald en vereerd wordt. Musee de Histoire Naturelle (Jardin des Plantes) in Parijs is een must. Maar ook in Lille is een klein maar fijn -dus nog niet gemoderniseerd- museum te vinden. En dichterbij is Luik tevredenstellend.

De verzameling in de kinderkamer, de collectie van het museum, de beelden die ik maak: ze hebben allemaal iets dat een beetje wanhopig is. Ze moeten het verhaal van groei, en daarmee ook van het leven, vangen en ordenen. Maar dat lukt niet. Alles wat er zo liefdevol getoond wordt is hartstikke dood. Grijs, hol, en dof. Het leven dat er ooit in zat is weg, en wat overblijft is de huls, de mummie zonder ziel, het schamele residu van ademhaling, groei, beweging, voortplanting, vraat en vertering.

Hoewel ik blijf hopen dat mijn beelden de mogelijkheid van leven suggereren. Teruggetrokken en slapend, als in een ei, een pop, een zaadje, een dier in diepe winterslaap.

Tentoonstellingen :

Diverse solo en groepstentoonstellingen in Nederland.

Opleiding / functies :

  • Akademie voor Beeldende Vorming Tilburg, 1e e graad bevoegdheid handvaardigheid en kunstgeschiedenis.
  • Docent kunstgeschiedenis –beschouwing
  • Hoofd van de afdelingen beeldende kunst, audiovisueel, theater en schrijven van De Nieuwe Veste, gemeente Breda.
  • Sabbatical year, studie en onderzoek aan de Arizona State University (Tempe) en de University of Arizona (Tucson).
  • Consulent Beeldend Stichting Beeldende Amateurkunst (SBA) Utrecht.
  • Hoofd beeldende kunst, fotografie, theater, schrijven, Nieuwe Veste, centrum voor de kunsten, Breda.
  • Hoofd beeldende kunst en fotografie. CKE centrum voor de kunsten Eindhoven.
  • Oprichter en hoofd van Projectbureau CKE. Social design, culturele interventies in het sociale domein.
  • Cultuuraanjager CKE